WSPARCIE NA PODEJMOWANIE DZIAŁALNOŚCI GOSPODARCZEJ
WSPARCIE NA PODEJMOWANIE DZIAŁALNOŚCI GOSPODARCZEJ
Wsparcie ma formę PREMII, której poziom wynosi 70 000 zł.
Wsparcie na podejmowanie działalności gospodarczej udzielane jest gdy:
- podmiot nie podlega ubezpieczeniu społecznemu rolników z mocy ustawy i w pełnym zakresie, chyba że podejmuje działalność gospodarczą w zakresie produkcji artykułów spożywczych lub produkcji napojów,
- w okresie 3 miesięcy poprzedzających złożenie wniosku nie wykonywał działalności gospodarczej, do której stosuje się przepisy ustawy z dnia 6 marca 2018r. – Prawo przedsiębiorców,
- do tej pory nie została takiemu podmiotowi udzielona pomoc na operację w tym zakresie,
- Biznesplan jest racjonalny i uzasadniony zakresem operacji, w szczególności jeżeli suma kosztów planowanych do poniesienia w ramach operacji jest nie niższa niż 70% kwoty, jaką można przyznać na tę operację,
Podstawowe założenia zakładanych do realizacji operacji
- podmiotowi ubiegającemu się o przyznanie pomocy został nadany numer identyfikacyjny w trybie przepisów o krajowym systemie ewidencji producentów, ewidencji gospodarstw rolnych oraz ewidencji wniosków o przyznanie płatności (numer identyfikacyjny)
https://www.arimr.gov.pl/dla-beneficjenta/wszystkie-wnioski/ewidencja-producentow.html
- koszty kwalifikowalne operacji nie są współfinansowane z innych środków publicznych,
- operacja jest realizowana w nie więcej niż dwóch etapach (złożenie wniosku o płatność końcową po zrealizowaniu całej operacji w terminie 24 miesięcy od dnia zawarcia umowy nie później niż do 31 grudnia 2022r.),
- operacja, która przewiduje koszty inwestycyjne będzie realizowana na obszarze objętym LSR,
- inwestycje będą realizowane na nieruchomości będącej własnością lub współwłasnością wnioskodawcy lub wnioskodawca posiada prawo do dysponowania nieruchomością na cele określone we wniosku przez okres realizacji operacji i podlegania zobowiązaniu o zachowaniu trwałości,
- operacja jest uzasadniona ekonomicznie i będzie zrealizowana zgodnie z biznesplanem,
- minimalna wartość operacji wynosi 50 000 zł,
- realizacja operacji nie jest możliwa bez udziału środków publicznych.
Operacja zakłada:
- podjęcie we własnym imieniu działalności gospodarczej, do której stosuje się przepisy ustawy z 6 marca – Prawo przedsiębiorców oraz
- zgłoszenie podmiotu ubiegającego się o przyznanie pomocy do ubezpieczeń na podstawie przepisów o systemie ubezpieczeń społecznych z tytułu wykonywania tej działalności lub
- utworzenie co najmniej jednego miejsca pracy w przeliczeniu na pełne etaty średnioroczne, gdy jest to uzasadnione zakresem operacji i zatrudnienie osoby, dla której zostanie utworzone miejsce pracy, na podstawie umowy o pracę
- przez łącznie co najmniej 2 lata w okresie od dnia zawarcia umowy do dnia, w którym upływają 2 lata od dnia wypłaty płatności końcowej.
Pomoc wypłacana jest w dwóch transzach. Wypłata pierwszej transzy pomocy obejmuje 80% kwoty przyznanej pomocy (tj. 56 000 zł) i jest wypłacana jeżeli beneficjent:
- złożył wniosek o wpis działalności gospodarczej , do której stosuje się przepisy ustawy z 6 marca 2018 – Prawo przedsiębiorców do CEIDG
- dokonano wpisu tej działalności do CEIDG (po podpisaniu umowy z UM), oraz uzyskał pozwolenia, zezwolenia i inne decyzje wymagane odrębnymi przepisami,
Wniosek o płatność pierwszej transzy pomocy wnioskodawca składa w ciągu 3 miesięcy od dnia podpisania umowy - wypłata dokonywana jest przez Agencje Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa – ARiMR w terminie 30 dni od dnia złożenia wniosku).
Wypłata drugiej transzy pomocy obejmuje 20% (tj. 14 000zł) kwoty przyznanej pomocy i jest wypłacana jeżeli:
a) operacja została zrealizowana zgodnie z biznesplanem,
b) beneficjent podjął we własnym imieniu działalność gospodarczą oraz
- zgłosił się do ubezpieczenia emerytalnego, rentowego, wypadkowego lub w przypadku zbiegu tytułu do ubezpieczań społecznych z powodu objęcia beneficjenta obowiązkowymi ubezpieczeniami z tytułu zasiłku macierzyńskiego – zgłosił się do ubezpieczenia zdrowotnego z tytułu wykonywania tej działalności lub
- utworzył co najmniej jedno miejsce pracy w przeliczeniu na pełne etaty średnioroczne i zatrudnił osobę, dla której zostało utworzone miejsce pracy, na podstawie umowy o pracę lub zgłosił się do ubezpieczenia emerytalnego, ubezpieczeń rentowych i ubezpieczenia wypadkowego i podlega tym ubezpieczeniom.
Wypłata drugiej transzy jest dokonywana po spełnieniu warunków wypłaty, w terminie określonym w umowie i nie później niż w dniu 31 grudnia 2022r. (wypłata dokonywana jest przez Agencję w terminie 3 miesięcy od złożenia wniosku o płatność końcową). Wniosek o płatność składa się w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Śląskiego (SW), z którym jest zawarta umowa. Dołącza się do niego dokumenty niezbędne do wypłaty środków finansowych, potwierdzające spełnienie warunków wypłaty pomocy, których wykaz zawiera formularz wniosku o płatność.
Koszty planowane do poniesienia w ramach realizacji projektu muszą być uzasadnione zakresem operacji, niezbędne do osiągnięcia jej celu oraz racjonalne – mieszczą się w następującym katalogu kosztów kwalifikowalnych:
- koszty ogólne, są związane z wydatkami, w zakresie budowy, nabycia, modernizacji nieruchomości, zakupu lub leasingu nowych maszyn i wyposażenia, takich jak honoraria architektów, inżynierów, opłaty za konsultacje, opłaty za doradztwo w zakresie zrównoważenia środowiskowego i gospodarczego, w tym studia wykonalności,
- zakup robót budowlanych lub usług,
- zakup lub rozwój oprogramowania komputerowego oraz zakupu patentów, licencji lub wynagrodzeń za przeniesienie praw majątkowych lub znaków towarowych,
- najem lub dzierżawa maszyn, wyposażenia lub nieruchomości,
- zakup nowych maszyn lub wyposażenia, a w przypadku operacji dotyczącej zachowania dziedzictwa lokalnego – również używanych maszyn lub wyposażenia, stanowiących eksponaty,
- zakup środków transportu, z wyłączeniem zakupu samochodów osobowych przeznaczonych do przewozu mniej niż 8 osób łącznie z kierowcą – mogą stanowić do 30% pozostałych kosztów kwalifikowalnych pomniejszonych o koszty ogólne,
- zakup rzeczy innych niż wymienione w pkt 5 i 6, w tym materiałów,
- podatku od towarów i usług (VAT), jeśli podatku nie można odzyskać na podstawie prawodawstwa krajowego.
Pomoc nie jest udzielana na:
- działalność usługową wspomagającą rolnictwo i następującą po zbiorach,
- górnictwo i wydobywanie,
- działalność usługową wspomagającą górnictwo i wydobywanie,
- przetwarzanie i konserwowanie ryb, skorupiaków i mięczaków,
- wytwarzanie i przetwarzanie koksu i produktów rafinacji ropy naftowej,
- produkcja chemikaliów oraz wyrobów chemicznych,
- produkcję podstawowych substancji farmaceutycznych oraz leków i pozostałych wyrobów farmaceutycznych,
- produkcję metali,
- produkcję pojazdów samochodowych, przyczep i naczep oraz motocykli,
- transport lotniczy i kolejowy, gospodarkę magazynową.
Informacje zostały opracowana na podstawie:
- Rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 24 września 2015 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania pomocy finansowej w ramach poddziałania „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014–2020 (Dz. U. 2015 poz. 1570 z późn. zmianami)
- Strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność obszaru LGD „Żywiecki Raj”,
- Procedury wyboru operacji w ramach wdrażania LSR LGD „Żywiecki Raj” na lata 2016–2020